Zachowaj umiar przy projektowaniu slajdów tekstowych!



Uwierz w to, że to Ty jesteś prezentacją, a nie slajdy, które wyświetlasz za sobą. Kiedy prezentujesz ważny dla Ciebie temat, cała uwaga słuchaczy powinna być skupiona właśnie na Tobie i na przesłaniu, które chcesz im przekazać. Jeśli Twoi odbiorcy zaczną śledzić tekst, który wyświetlasz na slajdach i przestaną Cię zauważać, to sygnał, że coś poszło źle. 

 



Badanie zatytułowane „Co denerwuje ludzi w prezentacjach Power Point” , pokazało, że ludzie najbardziej nie lubią, kiedy prezenter cały czas czyta slajdy. Wielu prezenterów, którzy wykorzystują narzędzia takie jak Power Point całkowicie się od nich uzależnia. Nawet używany przez nich język jest podporządkowany tym narzędziom. Dla przykładu:



  • Przygotowałam kilka slajdów na temat.
  • Na kolejnym slajdzie przedstawię.
  • Jak pokazuje ten slajd. 





A co stanie się kiedy nagle przestanie działać rzutnik lub w budynku zgaśnie prąd? Co wtedy powie Wam kolejny slajd? Dla ludzi znacznie bardziej interesujące jest to, co Ty masz do powiedzenia. Twoja ekspercka wiedza, Twoje doświadczenie i Twoje emocje z tym związane. Obraz za Tobą ma być tylko wzmocnieniem, które pomoże zapamiętać odbiorcom treść Twojej wypowiedzi.


Slajdy mogą podkreślić Twój przekaz, ale tylko wtedy, gdy będą budziły emocje, a tego nie zapewni Ci kilka zdań litego tekstu. To umieszczanie obrazu zamiast tekstu sprawi, że w głowach uczestników pojawią się skojarzenia, które zapamiętają na dłużej. 


Jeśli już musisz użyć tekstu to pamiętaj o złotej zasadzie 7 na 7, co oznacza, że na jednej stronie nie powinno być więcej niż 7 wierszy, z których każdy może mieć maksymalnie 7 punktów. 


Dave Paradi, ekspert w dziedzinie prezentacji Power Point wyróżnił cztery typy prezentacji z użyciem PP:


Typ 1: teleprompter – na slajdach widzimy cały tekst wystąpienia. Prezenter staje tyłem do słuchaczy i czyta z ekranu slajd. Słuchacz odpływa po trzech minutach. Prezentacyjny koszmar. 


Typ 2: notatki prezentera – ktoś mu powiedział, że trzeba używać punktów. No to dzieli tekst na punkty. Może tekstu jest trochę mniej, ale cały czas służy on prezenterowi, nie zaś publiczności.


Typ 3: wizualny chaos – dowiedział się, że warto stosować wykresy, więc ładuje na slajd po trzy, cztery wykresy. Katastrofa!


Typ 4: przekonujące obrazy – na slajdzie jest tytuł oraz obraz, który go ilustruje. 



Nie zastanawiaj się. Wybierz  od razu typ 4!




Źródło:  http://pptideas.blogspot.com/
http://www.thinkoutsidetheslide.com/
"Tajniki wystąpień publicznych. 101 porad dla prezenterów" Łukasz Dąbrowski
Obrazy:  http://www.patheos.com/blogs/unequallyyoked/2014/09/justice-laid-possibly-unlawfully-bare.html
http://camilographics.com/painting-speech
Umiar 

You May Also Like

0 komentarze

Popularne posty

@julittadebska