Nie fukaj! Zastosuj FUKO! Czyli wzór na konstruktywną krytykę
Przypominasz sobie sytuację, w której na zachowanie nie będące zgodne z Twoimi oczekiwaniami zareagowałeś gwałtownie, może nawet agresywnie? Pamiętasz moment, w którym nakrzyczałeś na kogoś, ponieważ ten zrobił coś, co było z Twojego punktu widzenia niedopuszczalne? Jak się czułeś po tym wydarzeniu? I jaki był jego efekt?
Mi się to zdarzyło, pewnie nie raz. Co mi to dało? Żal do
siebie, złe emocje, a nawet zerwanie relacji. Natomiast cel, jakim była tak
naprawdę pozytywna zmiana zachowania osoby, której się ode mnie „oberwało” nie został osiągnięty.
Przecież chodziło mi o to żeby podobna sytuacja się nie powtórzyła, aby ta osoba przemyślała sprawę, przeanalizowała
ją, postawiła się na moim miejscu i co najważniejsze zrozumiała mnie. Co
osiągnęłam? Wzajemne oskarżenia, żal,
ból. Tak, bo agresja, nawet ta słowna, rodzi agresję i wzajemną niechęć.
No dobrze, ale przecież nie powinniśmy godzić się na złe
traktowanie. Jeśli nie zareagujemy w ogóle to damy drugiej stronie przyzwolenie
na dalsze postępowanie w sposób, który jest dla nas niekomfortowy. Jeśli zachowanie naszego partnera, kolegi,
współpracownika czy podwładnego jest dla nas niedopuszczalne wyraźmy swoją
krytykę. Zadbajmy jednak o to, by była ona mądra i uwzględniała realizację naszego
podstawowego celu, jakim jest pozytywna zmiana.
To co chciałam Wam zaproponować to prosta technika czterech
kroków, która pozwala wyrazić konstruktywną krytykę. Jest nią FUKO. Nie, to nie
jest jakieś dalekowschodnie słowo z japońskiej filozofii. Nie jest to również
rozwinięcie angielskiego skrótu. FUKO to skrót od czterech polskich wyrazów.
F
jak Fakty. U jak Ustosunkowanie. K jak Konsekwencje i O jak Oczekiwania.
Krok
pierwszy – Fakty
Ważne
jest to, by rozpocząć od powiedzenia tego, jakie są fakty. Co się konkretnie
takiego złego wydarzyło. Nie mówmy ogólnikami, a podajmy argumenty i przykłady
sytuacji, które nam się nie podobały. Istotne jest to, by oceniać zachowania i
postawy, a nie osoby.
Krok drugi – Ustosunkowanie
Następnie
mówimy o tym co to zachowanie, zdarzenie dla nas oznacza. Jaki ono miało lub ma
na nas wpływ. Mówmy o naszych uczuciach i emocjach. Mamy do nich prawo! Dzięki
temu stajemy się też bardziej ludzcy i autentyczni.
Krok trzeci – Konsekwencje
Możliwe,
że osoba, której udzielamy informacji zwrotnej nie zdaje sobie sprawy z tego co
może lub mogło spowodować jej zachowanie. Jeśli powiemy jej, że robi źle, ale
nie wyjaśnimy dlaczego, całkiem możliwe, że powtórzy wcześniejszy schemat.
Wytłumaczmy jej czym grozi postępowanie, na które zwracamy uwagę.
Krok czwarty – Oczekiwania
Celem
takiej rozmowy jest zmiana zachowania. Jeśli jej nie podsumujemy, to co
chcieliśmy przekazać może się nam „rozpłynąć”. Bardzo ważne jest, by tak
prowadzoną rozmowę zakończyć informacją o tym, czego tak naprawdę oczekujemy.
Jak dane zachowanie powinno wyglądać następnym razem. Warto też określić sobie
co lub kto może nam w tym pomóc.
Już
więcej nie fukaj. Skorzystaj z FUKO!
Zajrzyj też na Youtube, gdzie mówię o FUKO:
Zajrzyj też na Youtube, gdzie mówię o FUKO:
Julitta Dębska
Obraz:FUKO
1 komentarze
wow
OdpowiedzUsuń