Dwie najważniejsze zasady skutecznej prezentacji
Po
pierwsze – ustal cel! Wydaje się to banalnie proste. Proponuję, więc niebanalne
podejście. Nie zaczynaj myślenia o celu od tego co wpiszesz na tytułowym
slajdzie swojej prezentacji Power Point. Zastanów się nad tym czego nie
zakomunikujesz swoim słuchaczom – określ swój nieoficjalny cel. Tego celu być
może nigdy nie zakomunikujesz, natomiast dla Ciebie będzie on miarą sukcesu
Twojej prezentacji.
Jak do
tego podejść? Pomyśl sobie o Twoich oczekiwaniach w stosunku do Twoich
słuchaczy. Jakie zmiany w ich postępowaniu, postawie, zachowaniu, myśleniu mają
nastąpić po Twoim wystąpieniu? Co mają zacząć robić inaczej? Jakich zachowań
mają zaprzestać? Jakich decyzji od nich oczekujesz? Do czego chcesz ich
przekonać?
Wielu
prezenterów przed spotkaniem biznesowym, prezentacją firmową czy konferencją
nie odrabia tej lekcji. W konsekwencji słuchacze otrzymują coś co mogliby
spokojnie przeczytać w treści maila lub otrzymać w postaci dokumentu. Jeśli
Twoim celem jest „przedstawienie wniosków”, „podsumowanie”, „pokazanie procesu”
i nie idzie za tym żaden cel nieoficjalny to trzy razy zastanów się zanim
wyślesz zaproszenie na spotkanie. Zadbaj o najcenniejszy zasób, jaki masz Ty i
Twoi potencjalni odbiorcy, o Wasz czas i dostarcz te informacje w inny sposób.
Wymienione przykłady celów nie są celami do komunikacji mówionej, a do
komunikacji pisanej.
Po
drugie, określ Twoją myśl przewodnią. Przed kolejną prezentacją, w której
będziesz uczestniczył jako odbiorca
podejdź do prelegenta i zapytaj „ Jaka jest myśl przewodnia Twojego
wystąpienia?”. Jeśli usłyszysz odpowiedzi typu „eeee, yyyyy…”, „nie sposób tego
ująć w jednym zdaniu”, „jest to bardzo złożone”, „ to dość skomplikowane”,
możesz być pewien, że to będzie kolejne wystąpienie z cyklu „milion oderwanych
od siebie slajdów”. Być może usłyszysz kilka inspirujących słów, może ujrzysz
wiele kolorowych i profesjonalnie przygotowanych slajdów, ale co z tego
wyniesiesz dla siebie? Twój mózg szybko się wyłączy, a Twoje myśli odpłyną, by
powrócić na sam koniec i przyłączyć się do oklasków. Co zapamiętasz z takiej
prezentacji? Pewnie jedno: „Ale było nudno.”
Do Twojego wystąpienia podejdź inaczej. Zbuduj je wokół jednej, głównej myśli przewodniej. Gwarantuję, że zdobędziesz zainteresowanie uczestników i zbudujesz w nich poczucie, że wiedzą co teraz mają robić!
JD
Źródła:
Wystąpienia
publiczne w biznesie. Podręcznik. - Agata Rzędowska, Jerzy Rzędowski.
0 komentarze