Dwie najważniejsze zasady skutecznej prezentacji



        



        Po pierwsze – ustal cel! Wydaje się to banalnie proste. Proponuję, więc niebanalne podejście. Nie zaczynaj myślenia o celu od tego co wpiszesz na tytułowym slajdzie swojej prezentacji Power Point. Zastanów się nad tym czego nie zakomunikujesz swoim słuchaczom – określ swój nieoficjalny cel. Tego celu być może nigdy nie zakomunikujesz, natomiast dla Ciebie będzie on miarą sukcesu Twojej prezentacji.


Jak do tego podejść? Pomyśl sobie o Twoich oczekiwaniach w stosunku do Twoich słuchaczy. Jakie zmiany w ich postępowaniu, postawie, zachowaniu, myśleniu mają nastąpić po Twoim wystąpieniu? Co mają zacząć robić inaczej? Jakich zachowań mają zaprzestać? Jakich decyzji od nich oczekujesz? Do czego chcesz ich przekonać?


Wielu prezenterów przed spotkaniem biznesowym, prezentacją firmową czy konferencją nie odrabia tej lekcji. W konsekwencji słuchacze otrzymują coś co mogliby spokojnie przeczytać w treści maila lub otrzymać w postaci dokumentu. Jeśli Twoim celem jest „przedstawienie wniosków”, „podsumowanie”, „pokazanie procesu” i nie idzie za tym żaden cel nieoficjalny to trzy razy zastanów się zanim wyślesz zaproszenie na spotkanie. Zadbaj o najcenniejszy zasób, jaki masz Ty i Twoi potencjalni odbiorcy, o Wasz czas i dostarcz te informacje w inny sposób. Wymienione przykłady celów nie są celami do komunikacji mówionej, a do komunikacji pisanej.

          
       Po drugie, określ Twoją myśl przewodnią. Przed kolejną prezentacją, w której będziesz uczestniczył  jako odbiorca podejdź do prelegenta i zapytaj „ Jaka jest myśl przewodnia Twojego wystąpienia?”. Jeśli usłyszysz odpowiedzi typu „eeee, yyyyy…”, „nie sposób tego ująć w jednym zdaniu”, „jest to bardzo złożone”, „ to dość skomplikowane”, możesz być pewien, że to będzie kolejne wystąpienie z cyklu „milion oderwanych od siebie slajdów”. Być może usłyszysz kilka inspirujących słów, może ujrzysz wiele kolorowych i profesjonalnie przygotowanych slajdów, ale co z tego wyniesiesz dla siebie? Twój mózg szybko się wyłączy, a Twoje myśli odpłyną, by powrócić na sam koniec i przyłączyć się do oklasków. Co zapamiętasz z takiej prezentacji? Pewnie jedno: „Ale było nudno.”

         Do Twojego wystąpienia podejdź inaczej. Zbuduj je wokół jednej, głównej myśli przewodniej. Gwarantuję, że zdobędziesz zainteresowanie uczestników i zbudujesz w nich poczucie, że wiedzą co teraz mają robić!

JD

 

Źródła:
Wystąpienia publiczne w biznesie. Podręcznik.  - Agata Rzędowska, Jerzy Rzędowski.

Obraz: Prezentacja

You May Also Like

0 komentarze

Popularne posty

@julittadebska