Zachowaj umiar przy projektowaniu slajdów tekstowych!
Uwierz w to, że to Ty jesteś prezentacją, a nie slajdy, które wyświetlasz za sobą. Kiedy prezentujesz ważny dla Ciebie temat, cała uwaga słuchaczy powinna być skupiona właśnie na Tobie i na przesłaniu, które chcesz im przekazać. Jeśli Twoi odbiorcy zaczną śledzić tekst, który wyświetlasz na slajdach i przestaną Cię zauważać, to sygnał, że coś poszło źle.
Badanie zatytułowane „Co denerwuje ludzi w prezentacjach Power Point” ,
pokazało, że ludzie najbardziej nie lubią, kiedy prezenter cały czas czyta
slajdy. Wielu prezenterów, którzy wykorzystują narzędzia takie jak Power Point
całkowicie się od nich uzależnia. Nawet używany przez nich język jest
podporządkowany tym narzędziom. Dla przykładu:
- Przygotowałam kilka slajdów na temat.
- Na kolejnym slajdzie przedstawię.
- Jak pokazuje ten slajd.
A co stanie się kiedy nagle
przestanie działać rzutnik lub w budynku zgaśnie prąd? Co wtedy powie Wam
kolejny slajd? Dla ludzi znacznie bardziej interesujące jest to, co Ty masz do
powiedzenia. Twoja ekspercka wiedza, Twoje doświadczenie i Twoje emocje z tym
związane. Obraz za Tobą ma być tylko wzmocnieniem, które pomoże zapamiętać
odbiorcom treść Twojej wypowiedzi.
Slajdy mogą podkreślić Twój
przekaz, ale tylko wtedy, gdy będą budziły emocje, a tego nie zapewni Ci kilka
zdań litego tekstu. To umieszczanie obrazu zamiast tekstu sprawi, że w głowach
uczestników pojawią się skojarzenia, które zapamiętają na dłużej.
Jeśli już musisz użyć tekstu
to pamiętaj o złotej zasadzie 7 na 7, co oznacza, że na jednej stronie nie
powinno być więcej niż 7 wierszy, z których każdy może mieć maksymalnie 7 punktów.
Dave Paradi, ekspert w
dziedzinie prezentacji Power Point wyróżnił cztery typy prezentacji z użyciem
PP:
Typ
1: teleprompter – na slajdach widzimy cały
tekst wystąpienia. Prezenter staje tyłem do słuchaczy i czyta z ekranu slajd. Słuchacz
odpływa po trzech minutach. Prezentacyjny koszmar.
Typ
2: notatki prezentera – ktoś mu
powiedział, że trzeba używać punktów. No to dzieli tekst na punkty. Może tekstu
jest trochę mniej, ale cały czas służy on prezenterowi, nie zaś publiczności.
Typ
3: wizualny chaos – dowiedział się, że
warto stosować wykresy, więc ładuje na slajd po trzy, cztery wykresy. Katastrofa!
Typ
4: przekonujące obrazy – na slajdzie jest
tytuł oraz obraz, który go ilustruje.
Nie zastanawiaj się. Wybierz od razu typ 4!
Źródło: http://pptideas.blogspot.com/
http://www.thinkoutsidetheslide.com/
"Tajniki wystąpień publicznych. 101 porad dla prezenterów" Łukasz Dąbrowski
Obrazy: http://www.patheos.com/blogs/unequallyyoked/2014/09/justice-laid-possibly-unlawfully-bare.html
http://camilographics.com/painting-speech
Umiar
0 komentarze